SKOGENS KRAFT

Barn och unga har i allt högre grad tappat kontakten med naturen. Kalla Champs är ett initiativ från SCA tillsammans med Charlotte Kalla som vill ändra på just detta. Vi tror nämligen att om fler barn och unga skulle vara ute i naturen, så skulle också fler må bättre. Vi vill att fler ska känna av skogens kraft. Därför satsar vi nu på Kalla Champs, ett äventyr för barn och unga i natur och skog. Läs mer om Kalla Champs här.
 
Ta del av Charlotte Kallas bästa skogstips nedan, och hör henne berätta om varför skogen är så bra.

Skogens kraft

I takt med att samhället förändras på ett sätt som gör att vi blir allt mer stillasittande så behövs det utrymmen i vardagen för det motsatta. Här tror vi att skogen är perfekt som en plats för träning, återhämtning och välmående. Forskningen visar att det är bra för både kropp och sinne att vara ute i naturen. Våra hjärnor stimuleras av naturens dofter, ljud och färger. Blodtrycket kan sjunka och vi upplever mindre stress. Det gäller oavsett kön och ålder, men vi tror att dessa effekter är extra viktiga för våra barn och unga. Det finns också studier som visar att barn som kommer ut i naturen ofta blir mer miljömedvetna som äldre. 

Så vad väntar du på, vi ses i skogen!

Ut i naturen


Skog och natur är något som finns runt om kring oss, men kanske inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar. Det är faktiskt så att Sveriges yta utgörs av hela 69% skog, ändå är det många som inte tar vara på den fantastiska kraften som skogen har. Här kommer därför fyra enkla knep för dig som vill uppleva naturen mer, och som vi tror kommer få dig att må bättre.



Hitta ditt grönområde
En promenad i grönområde är mer återhämtande än en i urban miljö. Hitta därför ditt närmaste grönområde vid nästa promenad.



Ladda Batterierna
Lunchen är ett bra tillfälle att ladda batterierna. De laddas ännu snabbare om du tar med dig den och äter utomhus.


Aktivera hela familjen
Statistik visar att de som besöker grönområde ofta, upplever också mindre stress. Oavsett kön eller ålder. Ta därför med dig hela din familj till skogen, det mår alla bra av.

Träna i naturen
Försök att träna utomhus. Att träna i naturen ger nämligen dubbeleffekt för sinne och kropp. I del tre får du veta mer om detta.

Träning med dubbel effekt

Att träna är bra, men visste du att träning i naturen ger dubbeleffekt? Att träna kondition genom att jogga eller promenera i naturen är ett bra knep för att komma ut, men som många redan vet om. Här kommer därför fem styrketräningstips från Charlottes, att genomföra i naturen. Allt du behöver göra är att hitta en stock som är en lagom utmaning för dig och en jämn yta att stå på. Övningarna kan göras av hela familjen. 

Benböj med stock

Lyft upp stången och lägg den vilande på axlarna bakom huvudet. Ställ dig så att hälarna är ungefär i axelbredd, vinkla ut fötterna något så tårna pekar ”tio i två”. Fäst blicken lite snett uppåt och skapa ett båltryck. Böj på benen ner till 90 grader, känn att hälarna är i marken under hela lyftet. Sträva efter en rak rygg i lätt framåtlutad position. Gå sedan tillbaka upp till uppsträckt position. 
3 set x 6-10 repetioner. 

 
Utfall med stock

Lyft upp stången så den vilar på främre delen av axlarna, pressa upp armbågarna så högt du kan. Ta ett steg ut med ena benet, ej längre än att du kan bibehålla en rak rygg utan att svanka. Tryck dig sedan tillbaka med det främre benet till utgångsposition. Växla till nästa ben. 
3 set x 5-6 repetioner/ben.

 
Axelpress med stock

Lyft upp stocken så de vilar mot främre delen av axlarna. Spänn magen och dra in hakan. Pressa stocken så nära ansiktet som möjligt upp på raka armar. Stocken ska vara i linje med dina öron i slutläget. Ta sedan ner stocken sakta till utgångsposition. 
3 set x 5-6 repetioner.

 
Enarmsrodd med stock

Ställ dig med fötterna i axelbredd så att du har stången liggande på ena sidan om dig. Lyft upp stocken med samma sidas arm som där stocken ligger. Gå upp i upprätt position, håll kvar stocken med en rak arm. Anpassa avståndet till stocken så att kanten touchar låret i denna position. Böj sedan fram överkroppen ca 45gr, med bibehållen rak rygg. Dra nu upp stocken med armen till utsidan av bröstkorgen. Kom ihåg att hålla ryggen rak och ej luta överkroppen åt sidan. Släpp sedan sakta ner stocken till dess armen åter är sträckt, med bibehållen position av överkroppen.
3 set x 6-10 repetioner/arm. 

 
Frontböj med stock

Ställ dig så att stocken ligger mitt framför dig. Lyft upp den sida av stocken som är närmast dig med bägge armarna. Forma händerna till en ”skål” och låt stocken vila i den. Backa sedan bakåt så att stocken är ca 2dm från din bröstkorg när du står i upprätt position. Ställ fötterna så att dom är lite utanför dina axlar, lätt vinklade utåt.Håll kvar stocken i nivå med bröstkorgen. Böj benen så djupt du kan utan att lyfta hälarna. Rak rygg under hela lyftet. Stocken ska vara i höjd med bröstkorgen under hela lyftet. Gå sedan tillbaka till helt uppsträckt position.
3 set x 6-12 repetioner.


SKOGENS MÄSTARE

För att inspirera barn och unga att komma ut i naturen skapades Kalla Champs, en tävling och ett äventyr som kräver kämpaglöd, list och laganda. Fyra lag i åldrarna 10–13 år kommer att göra upp om titeln Kalla Champs på ett fullspäckat läger i Sundsvall under hösten 2020. Allt under ledning av Charlotte Kalla. På plats kommer lagen ställas emot varandra i en spännande poängjakt fördelad på 12 olika grenar. Förutom titeln vinner laget med flest poäng hela 30 000kr till lagkassan.